Używamy cookies w celach funkcjonalnych, aby ułatwić użytkownikom korzystanie z witryny oraz w celu tworzenia anonimowych statystyk serwisu.
Jeżeli nie blokujesz plików cookies, to zgadzasz się na ich używanie oraz zapisanie w pamięci urządzenia.

Jak wyłączyć cookies?    AKCEPTUJĘ

Aktualności

Aktualności 2020

Poprawiony ( środa, 20 maja 2020 17:59 )

 
Aktualności 2020

Miało być jak rok temu, wychowankowie naszej placówki mieli pojawić się na ulicach naszej miejscowości wręczając mieszkańcom papierowe żonkile - symbol powstania w getcie.

Będzie nieco inaczej, ale cel jest ten sam oddanie hołdu bohaterom, pielęgnowanie wzajemnej życzliwości łączenie się we wspólnym działaniu.

W tym roku akcje przenosimy do Sieci, korzystamy z mediów społecznościowych.

Finał akcji - 19 kwietnia, natomiast działania, udostępnianie symboli - żonkili na np. na Fb czy INSTAGRAMIE możemy rozpocząć już dziś.

Dlaczego żonkile?

Marek  Edelman – ostatni przywódcy Żydowskiej Organizacji Bojowej  każdego 19 kwietnia, w rocznicę wybuchu powstania w getcie otrzymywał od anonimowej kobiety bukiet żółtych żonkil. Później on sam rok rocznie składał te kwiaty przed Pomnikiem Bohaterów Getta.

O powstaniu w getcie.

Wiosną 1943 roku, władze niemieckie przystąpiły do całkowitej likwidacji getta w Warszawie. Na taką sytuację były przygotowane liczące ponad 500 osób oddziały Żydowskiej Organizacji Bojowej oraz Żydowskiego Związku Wojskowego. Siły te dowodzone przez Mordechaja Anielewicza oraz Pawła Frenkla, były nierównomiernie wyszkolone i uzbrojone, a ich działania miały się opierać o sieć kryjówek i prowizorycznych schronów zbudowanych na terenie getta. 
Oddziały  niemieckie, dowodzone przez dowódcę policji i SS w dystrykcie warszawskim  płk. Ferdinanda von, które wzięły udział w walkach w getcie składały się z żołnierzy SS, Wehrmachtu, funkcjonariuszy policji oraz członków formacji pomocniczych. W godzinach porannych 19 kwietnia 1943 roku, getto warszawskie zostało otoczone, a na jego obszar wkroczyły oddziały niemieckie. Siły te natrafiły na opór powstańców żydowskich i zostały zmuszone do wycofania się. W związku z brakiem oczekiwanego powodzenia, dowództwo nad oddziałami niemieckimi przejął gen. SS i policji Jurgen Stroop. 
Tego samego dnia próbę wsparcia powstańców podjęły warszawskie struktury Armii Krajowej. Oddział pod dowództwem kpt. Józefa Pszennego ps. Chwacki przeprowadził nieudaną próbę wysadzenia fragmentu muru getta przy ul. Bonifraterskiej. W kolejnych dniach AK oraz inne organizacje przeprowadziły kilka innych różnego typu akcji skierowanych przeciwko siłom niemieckim zgromadzonym wokół getta.

W kolejnych dniach kwietnia, walki mające miejsce w getcie składały się z szeregu starć prowadzonych pomiędzy powstańcami broniącymi się w wybranych punktach getta lub przemieszczającymi się między schronami i kryjówkami, a niemieckimi grupami szturmowymi. Oddziały niemieckie dodatkowo codzienne przeczesywały teren getta poszukując kryjówek, w których ukryci byli Żydzi. Odnalezione osoby rozstrzeliwano lub transportowane do obozów. Cześć powstańców, taka jak  grupa  członków ŻOB  otoczona w schronie na ul. Miłej 18, popełniła samobójstwo, nie chcąc poddać się Niemcom.

Walki w getcie zostały oficjalnie zakończone 16 maja 1943 roku, kiedy to Niemcy wysadzili budynek synagogi. W rzeczywistości poszukiwanie Żydów ukrywających się w ruinach getta trwało jeszcze kilka miesięcy.  W wyniku powstania w getcie zginęło i zostało zamordowanych 12 000 Żydów, a większość z 60 000 osób znajdujących się w tym czasie w getcie została wywieziona do obozu koncentracyjnego na Majdanku  lub obozów pracy w Poniatowej, Trawnikach i Budzyniu. Trudna do oszacowania grupa Żydów wydostała się z getta w czasie trwania walk i szukała schronienia na aryjskiej stronie.
Powstanie w getcie było jednym z  pierwszych po zakończeniu Kampanii Polskiej w 1939 roku, masowych wystąpieniem przeciwko okupacji niemieckiej. Powstańcy biorący udział w walkach w getcie,  mimo, że nie mieli realnej możliwości odniesienia sukcesu w tej walce, stali się symbolem oporu ludności żydowskiej wobec działań władz niemieckich. Większość z nich zginęła, jedynie kilku grupom udało się uciec z getta i znaleźć schronienie na aryjskiej stronie. Cześć z nich m.inn. Marek Edelman wzięła później udział w powstaniu warszawskim.

Jak być człowiekiem wg Edelmana (kilka cytatów).

Bo obojętność w pewnym momencie jest tym samym co morderstwo, zabójstwo. Jak się przyglądasz złu i odwracasz głowę albo nie pomagasz, kiedy możesz pomóc, to stajesz się współodpowiedzialny. Bo twoje odwrócenie głowy pomaga tym, którzy dopuszczają się zła.

Marek Edelman - Marek Edelman: Bóg śpi

A przyzwoitym jest człowiek wtedy, kiedy pomaga słabszym.

Marek Edelman - Marek Edelman: Bóg śpi

Bo nienawiść dużo łatwiej wzbudzić, niż skłonić do miłości. Nienawiść jest łatwa. Miłość wymaga wysiłku i poświecenia.

Marek Edelman - I była miłość w getcie

jeśli robisz coś w najlepszej wierze, to masz robić dalej. Jeżeli ci się coś nie udaje, to znaczy, że sytuacja jest taka, że się nie może udać. Jasne, nie jesteś Napoleonem, ale masz być Napoleonem w miarę swoich możliwości.

Marek Edelman - Marek Edelman: Bóg śpi

Widocznie można przeżyć nawet to, co najgorsze.

Marek Edelman - I była miłość w getcie

Jak wziąć udział w akcji:

link z instrukcją: https://www.polin.pl/pl/zonkile-2020-online

Poprawiony ( środa, 20 maja 2020 18:20 )

 
Aktualności 2020

UWAGA!!!

W związku z zaistniałą sytuacją Miejskie Prezentacje Taneczne, które miały się odbyć dnia 27.04.2020r. zostają odwołane.

Poprawiony ( wtorek, 24 marca 2020 11:20 )

 
Aktualności 2020

Tradycyjne kalendarze dla wszystkich uczestników tegorocznego cyklu KLASYCY ROCKA I NIE TYLKO już są w produkcji.

Gdy wrócimy do normalnych zajęć będą na was czekały w Jordanie.


Serdecznie podziękowania dla zdalnie pracującego Siemianowickiego Centrum Kultury za pomoc w realizacji graficznej.

 

 


Poprawiony ( środa, 20 maja 2020 18:22 )

 
Aktualności 2020

24.03 - Narodowy Dzień Pamięci Polaków ratujących Żydów materiały edukacyjne IPN https://www.gov.pl/web/edukacja/narodowy-dzien-pamieci-polakow-ratujacych-zydow

Poprawiony ( środa, 20 maja 2020 18:26 )

 
Aktualności 2020

ZAPRASZAMY WSZYSTKICH DO OBSERWOWANIA NASZEGO PORTALU Fb https://www.facebook.com/henryk.jordan

Poprawiony ( środa, 20 maja 2020 18:26 )

 
Aktualności 2020

„PORADNIK – nauka on-line”

Niniejszy poradnik powstał w związku z wprowadzeniem kształcenia na odległość w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania szkół i placówek oświatowych w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID- 19.

Określa on zasady prowadzenia nauczania na odległość i zawiera wytyczne pozwalające nauczycielom odnaleźć się w nowej dla wszystkich sytuacji.

Poradnik opracowano na podstawie nowych przepisów, które będą obowiązywały od 25 marca 2020 r. do 10 kwietnia 2020 r.

Nauczyciele!
Przed Wami zupełnie nowe wyzwanie, które wymaga od nas wszystkich pełnej mobilizacji i współpracy. Jesteśmy przekonani, że usystematyzowanie docierających do nas informacji pozwoli nam wszystkim w sposób racjonalny i efektywny podjąć działania związane z nauczaniem na odległość.

Poradnik zawiera najważniejsze informacje na tematy:

  1. Jak rozmawiać z dzieckiem o koronawirusie?
  2. „PRACUJEMY W SIECI” - bezpieczeństwo w sieci.
  3. Źródła wiedzy i materiały niezbędnych do realizacji zajęć.

Nauczycielu, rodzic może zadać Ci pytanie „Jak rozmawiać z dzieckiem o koronawirusie?”
Jesteśmy wręcz bombardowani informacjami o groźnym koronawirusie. Dzieci także. Mogą być i one zaniepokojone lub wręcz wystraszone sytuacją. Największym błędem jest udawanie, że się nic nie dzieje: wtedy dziecko dostaje sprzeczne komunikaty. To zaś nie jest dla niego dobre.
By wyjaśnić takie pojęcia, dobre są porównania do znanych dziecku rzeczy i sytuacji. Do wyjaśnienia najmłodszym, czym jest koronawirus, można posłużyć się darmową książeczką pt. „Cześć. Jestem wirus – kuzyn grypy i przeziębienia. Nazywają mnie koronawirus” napisaną przez psycholog Manuelę Monina Cruz - wersja polska do pobrania na stronie
https://www.mindheart.co/descargables

Co robić, aby nie udzielał im się strach czy przerażenie, które być może odczuwamy w obcowaniu z epidemią?

Należy z dziećmi rozmawiać i na bieżąco mówić, co się dzieje. Jeśli my czujemy niepokój, to dziecko będzie to widziało i też będzie się niepokoić.

Najlepszym sposobem na to, żeby zapanować nad nerwową atmosferą, by przejąć kontrolę nad emocjami, jest nazwanie tego, co się dzieje. A więc powiedzenie: „To nowa sytuacja, pewne rzeczy muszą się teraz zmienić, ale wiemy co robić”. Gdy dziecko dostanie taki komunikat, będzie spokojniejsze. Ważne, by dać mu sygnał, że do tych zmian dostosujemy się chętnie, bo to ma nam dać bezpieczeństwo. Wtedy nie zostanie to potraktowane jak kara, jako coś niepokojącego, lecz wręcz odwrotnie: dziecko zrozumie, że fakt, iż nie idzie do szkoły czy do przedszkola, wynika z przemyślanych decyzji, które nam służą.

Rozmowie musi towarzyszyć ładunek spokoju i wsparcia, pokażemy mu, że wiemy, co mamy robić, mamy sytuację pod kontrolą, będzie czuło, że może nam zaufać i to je uspokoi.
Pamiętaj! Nierozmawianie z dzieckiem na ten temat jest największym błędem!
Codziennych rytuały i stałe punkty dnia dają dzieciom poczucie bezpieczeństwa. Dlatego wytłumacz dziecku, dlaczego z dnia na dzień to się zmieniło.
Dlaczego nie wstajemy jak zwykle? Dlaczego nie idziemy do przedszkola? Po to, żeby zostać w domu, żeby chronić zdrowie i zminimalizować ryzyko zachorowania.
Rozmawiając z dzieckiem nie wybiegaj w przyszłość dalej niż na najbliższe kilkanaście dni. Mówmy o tym, co wiemy – zostajemy w domu, ale zorganizujemy sobie ten czas w ciekawy sposób. Ważne, aby dziecko widziało, że mamy na ten czas pomysł.
Jak wytłumaczyć kilkulatkowi, że nie może spotykać się z babcią i dziadkiem, bo to niebezpieczne?
Zasada jest taka sama – porozmawiajmy o tym, wyjaśnijmy mu tę sytuację, ale skoncentrujmy się na tych komunikatach, które są zgodne z prawdą, ale jednocześnie są wspierające. Jeżeli dziecko słyszy, że coraz więcej osób choruje, to nie zaprzeczajmy temu, powiedzmy mu, że tak bywa z chorobą zakaźną i dlatego tym ważniejsze jest to, żebyśmy przestrzegali reguł i starali się nie wychodzić z domu. Wytłumaczmy, że o starsze osoby musimy dbać szczególnie, ponieważ ich zdrowie jest delikatniejsze, dlatego nie widzimy się z babcią i dziadkiem. Zaproponuj dziecku formę kontaktu z dziadkami przez telefon, lub inną dostępną formę komunikacji.

Podobnie możemy zrobić z przyjaciółmi i ze znajomymi. Pozwólmy dziecku np. umówić się na telekonferencję po obiedzie, zadzwonić do koleżanki, czy przyjaciela.
Dzięki nowym technologiom mamy spore możliwości komunikowania się…
Bądźmy ze sobą w stałym kontakcie: piszmy do siebie sms-y, wysyłajmy zdjęcia, komunikujmy się ze sobą, pielęgnujmy poczucie bliskości psychicznej, a mamy do tego wiele narzędzi. Wykorzystujmy nowe technologie, niech nam teraz służą.

„PRACUJEMY W SIECI” - bezpieczeństwo w sieci.

W związku z zaistniałą sytuacją i koniecznością organizacji zajęć lekcyjnych on-line dzieci więcej czasu korzystają z komputerów i innych urządzeń cyfrowych. Nowe technologie otwierają wiele możliwości, ale jednocześnie – niosą ze sobą problemy i zagrożenia.

  1. Rodzicu, zwróć uwagę na to, co robi Twoje dziecko.
  2. Staraj się kontrolować pracę dziecka na komputerze i innych urządzeniach cyfrowych.
  3. Zabezpiecz komputer programami filtrującymi dostosowanymi do wieku dziecka oraz programami antywirusowymi.
  4. Pamiętaj, że z Internetem dzieci łączą się nie tylko przez komputer, ale coraz częściej przez telefon komórkowy.
  5. Bądź świadom, jak długo Twoje dziecko dziennie korzysta z Sieci - dbaj o zdrowy bilans pomiędzy jego aktywnością w Sieci, a ruchem i zabawą.
  6. Interesuj się i pytaj - staraj się poznać internetowy świat Twojego dziecka: jego znajomych, ulubione strony.
  7. Nie wstydź się, jeśli mniej znasz się na komputerach i Internecie - nie musisz być ekspertem, żeby właściwie troszczyć się o bezpieczeństwo dziecka.
  8. Szukaj wspólnych zainteresowań, zastanów się, czego może nauczyć Cię Twoje dziecko, żebyś lepiej poznał możliwości Internetu.
  9. Pamiętaj, że Internet ma mnóstwo dobrych stron - bądź dumny z dziecka, kiedy zdobędzie nowe umiejętności i będzie czuło się sieciowym ekspertem w Waszym domu.
  10. Słuchaj i nie krytykuj - Twoje dziecko musi czuć, że w każdej sytuacji może przyjść do Ciebie i powiedzieć o tym, co je zaniepokoiło czy przestraszyło.
  11. W przypadku poważnych problemów z bezpieczeństwem w Internecie, w tym: nielegalnych treści, niebezpiecznych kontaktów, cyberprzemocy, możesz skontaktować się z ekspertami z Polskiego Centrum Programu Safer Internet.

Podczas kształcenia na odległość należy również wyjątkowo pamiętać o zasadach bezpieczeństwa i higieny pracy w trakcie nauki przed komputerem bądź urządzeniem mobilnym. Przestrzeganie poniższych zasad ma znaczący wpływ na nasze zdrowie i samopoczucie.

Należy pamiętać, by praca z komputerem była dostosowana do ucznia pod względem ergonomii i z troską o jego zdrowie!

  1. Ekran nie powinien odbijać światła - dlatego też ważne jest ustawienie go pod odpowiednim kątem w stosunku do jego źródeł. Monitor trzeba ustawić tak, aby światło nie znajdowało się z tyłu. Źle jest również, gdy użytkownik ma jasność przed sobą - np. lampkę nad ekranem. Optymalnie jest ustawić się bokiem.
  2. Odległość pomiędzy brzegiem biurka a ustawioną na nim klawiaturą powinna być większa niż 10 cm. Chodzi tu o możliwość ułożenia na biurku dłoni. Pisanie z rękoma bez oparcia jest bardzo uciążliwe dla użytkownika.
  3. Odległość ekran-użytkownik powinna wynosić co najmniej 40 cm (wyciągnięta ręka wyznacza minimalną odległość od monitora).
  4. Górna krawędź monitora nie powinna znajdować się powyżej linii wzroku użytkownika.
  5. Wilgotność powietrza nie powinna być mniejsza niż 40% - chodzi tu o to, że w trakcie korzystania z komputera oczy mocno się wysuszają, dlatego ważne jest zapewnienie pewnego poziomu wilgotności w pomieszczeniu.
  6. Wysokość stołu i krzesła powinna być tak dostosowana, by zapewnić co najmniej kąt prosty pomiędzy ramieniem a przedramieniem użytkownika.
  7. I najważniejsze: w celu dbania o wzrok, po każdej 30 minutowej pracy przed ekranem, spójrz przez okno w daleko położony punkt, a następnie przenieś wzrok na jakiś punkt blisko siebie.
  8. Rób częste przerwy i wykonuj podczas nich ćwiczenia rozluźniające mięśnie.
    Aby w najbliższych dniach nasza praca odbywała się już w sposób zorganizowany i przemyślany postarajmy się o wdrożenie działań zgodnych z wytycznymi Ministerstwa.

Musisz wiedzieć, że:

  1. Zajęcia z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość mogą być realizowane w szczególności z wykorzystaniem:
    1. materiałów prezentowanych w programach publicznej telewizji i radiofonii,
    2. innych niż wymienione w lit. a–c materiałów wskazanych przez nauczyciela;
  2. przez podejmowanie przez ucznia aktywności określonych przez nauczyciela, potwierdzających zapoznanie się ze wskazanym materiałem i dających podstawę do oceny pracy ucznia;
  3. z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej zapewniających wymianę informacji między nauczycielem, uczniem lub rodzicem;
  4. przez informowanie rodziców o dostępnych materiałach i możliwych formach ich realizacji przez dziecko lub ucznia w domu – w przypadku dzieci objętych wychowaniem przedszkolnym, edukacją wczesnoszkolną, wczesnym wspomaganiem rozwoju, zajęciami rewalidacyjno-wychowawczymi oraz uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym lub z niepełnosprawnościami sprzężonymi.

Wskazanie źródeł i materiałów wiedzy niezbędnych do realizacji zajęć.

Nauczyciel za pośrednictwem wybranego z opisanych wyżej sposobów kontaktu wskaże rodzicom i uczniom materiały edukacyjne (platformy, strony i serwisy internetowe) pomocne w realizacji zajęć.

  1. podręcznik, atlasy, materiały na str. internetowych wskazanych przez nauczyciela, filmy przyrodnicze, zdjęcia;
  2. e-podręczniki i e-materiały do większości przedmiotów ogólnokształcących na wszystkich etapach kształcenia;
  3. dodatkowe zasoby dydaktyczne do poszczególnych przedmiotów, w tym filmy edukacyjne, audiobooki;
  4. przykładowe programy nauczania i scenariusze zajęć. Mogą to być m.in.:
    1. epodreczniki.pl
    2. Portal wiedzy dla nauczycieli
    3. Strona Centralnej Komisji Egzaminacyjnej i komisji okręgowych
    4. Podręcznik internetowy „Włącz Polskę!”
    5. Portal lektury.gov.pl
    6. Strona Centrum Nauki Kopernik
    7. Portale edukacyjne IPN: Portal edukacyjny Instytutu Pamięci Narodowej i Serwis IPN Przystanek historia
    8. Strona Krajowego Biura Programu eTwinning
    9. Serwis Ninateka
    10. Serwis Muzykoteka Szkolna
    11. Biblioteka Cyfrowa Polonia
    12. Biblioteka Cyfrowa Ośrodka Rozwoju Edukacji
    13. Serwis Telewizji Polskiej
    14. Serwis Polskie Radio Dzieciom
    15. https://wformie24.poradnikzdrowie.pl/cwiczenia/abc-cwiczen/rozgrzewka-na-wf-przykladowe-zestawy-cwiczen-rozgrzewajacych-aa-auPT-KBWE-maR8.html
    16. http://www.gimpszow-sport.vot.pl/files/isf_zuchory.pdf

Poprawiony ( środa, 20 maja 2020 18:18 )

 
Aktualności 2020

Od kilku dni trwa zawieszenie zajęć artystycznych oraz słuszna akcja #zostań w domu.

Postanowiliśmy umilić Wam czas spędzany w domu, pobudzić do działania i twórczo zainspirować. Wychowawcy poszczególnych zajęć na naszym profilu Fb i/lub grupowych forach społecznościowych będą Wam przesyłać propozycje zadań i zabaw twórczych z zakresu różnych dziedzin.

Zapraszamy - zaglądajcie, korzystajcie, udostępniajcie.

Poprawiony ( środa, 18 marca 2020 22:05 )

 
Aktualności 2020

UWAGA!!!

W związku z zaistniałą sytuacją Turniej Bezpieczeństwa w Ruchu Drogowym, który miał się odbyć dnia 08.04.2020r. zostaje odwołany.

Poprawiony ( poniedziałek, 16 marca 2020 18:17 )

 
Aktualności 2020

Szanowni Państwo,
W razie potrzeby kontaktu w celu zasięgnięcia informacji, prosimy o wykonanie telefonu pod numer: 322281337 lub przesłać korespondencję na adres e- mail: Adres poczty elektronicznej jest chroniony przed robotami spamującymi. W przeglądarce musi być włączona obsługa JavaScript, żeby go zobaczyć.

Jednocześnie informujemy, że zgodnie z zaleceniami, Młodzieżowy Dom Kultury im. dr. H. Jordana w Siemianowicach Śląskich od 13.03.2020 zawiesza wszelkie aktywności na terenie placówki.

 

Placówka zostaje zamknięta do odwołania. Będziemy Państwa informować na bieżąco o powrocie do normalnego rozkładu zajęć i pracy w placówce.

 

 

Za utrudnienia przepraszamy i życzymy zdrowia oraz spokoju!

Poprawiony ( piątek, 13 marca 2020 11:29 )

 
Aktualności 2020

Wychowankowie Świetlicy mieli kolejną okazję przyjrzenia się postaci Pani Anny Szaneckiej, a to za sprawą bardzo interesującej wystawy przygotowanej przez Bibliotekę Miejską.

Największym zainteresowaniem wśród dzieci cieszył się obraz "Dziewczynki w czerwonej sukience" oraz list dotyczący naszego miasta napisany własnoręcznie przez Panią Szanecką.

Wszystkich zachęcamy do odwiedzenia wystawy.


Poprawiony ( środa, 11 marca 2020 15:33 )

 
Aktualności 2020

Szanowni Rodzice,
W trosce o bezpieczeństwo zdrowotne Państwa dzieci zajęcia pozalekcyjne w Młodzieżowym Domu Kultury im. dr. H. Jordana w Siemianowicach Śląskich zostają zawieszone od 12 marca na okres 2 tygodni do 25 marca.

Prosimy Państwa, aby zwrócić uwagę swoim pociechom, by unikali dużych skupisk ludzi, przestrzegali zasad higieny i czystości.

Poprawiony ( piątek, 13 marca 2020 07:21 )

 
Aktualności 2020

Poprawiony ( poniedziałek, 09 marca 2020 16:26 )

 
Aktualności 2020

06.03.2020 roku w Miejskiej Bibliotece Publicznej odbyło się uroczyste nadanie tej placówce imienia Anny Szaneckiej.

Postać ta jest szczególnie bliska całej społeczności naszego Młodzieżowego Domu Kultury.

Pani Anna była jego wieloletnim pracownikiem. Prowadziła koło turystyczne, którego podopieczni do dzisiaj spotykają się i przekazują pamięć o Niej.

Dlatego też z wielką radością przyjęliśmy zaproszenie do udziału w tej uroczystości i uświetnienia jej występem artystycznym.
Wychowankowie Świetlicy śpiewali o wartościach, które Pani Szanecka wpajała swoim podopiecznym, ich występ był sowicie oklaskiwany.

Relacja do zobaczenia na stronie Fb MDK JORDAN.

Gratulacje dla uczestników i podopiecznych p. Ewy Mleczko.

GALERIA FOTO

Poprawiony ( poniedziałek, 09 marca 2020 15:40 )

 
Aktualności 2020

INFORMACJA DLA SIEMIANOWICKICH SZKÓŁ PODSTAWOWYCH!!!


Zapraszamy do udziału w tegorocznym Ogólnopolskim Turnieju Bezpieczeństwa w Ruchu Drogowym, organizowanym na terenie Młodzieżowego Domu Kultury im. dr. H. Jordana w Siemianowicach Śląskich.

Planowany termin turnieju: 08.04.2020 rok – start godzina 9:00

Regulaminy i zasady uczestnictwa można znaleźć na stronach: http://www.kuratorium.katowice.pl/index.php/bez-kategorii/komunikat-krajowego-komitetu-organizacyjnego-turniejow-brd/ oraz  https://www.pzm.pl/bezpieczenstwo-ruchu-drogowego-turnieje/turnieje

WAŻNE!!!

Prosimy, aby do dnia 13.03.2020 roku poinformować organizatorów o chęci uczestnictwa w w/w turnieju – drogą telefoniczną pod numerem telefonu 32 228 13 37 lub drogą elektroniczną: mdkjordan.konkurs@gmail

Jednocześnie do dnia 31.03.2020r. szkoły zainteresowane udziałem w w/w turnieju, zgłaszają czteroosobową drużynę (2 dziewczynki, 2 chłopców) – niezbędna dokumentacja została przesłana do szkół drogą elektroniczną. Zgłoszenia proszę przesłać na e-mail: mdkjordan.konkurs@gmail lub dostarczyć osobiście do sekretariatu placówki.

Serdecznie zapraszamy do udziału w turnieju!

Poprawiony ( czwartek, 05 marca 2020 11:19 )

 
Aktualności 2020

Apelujemy do osób, które mogą mieć kontakt z dopalaczami, aby pamiętały, że jest to trucizna i każde jej zażycie wiąże się z poważnym ryzykiem dla zdrowia, a nawet życia. Dbając o bezpieczeństwo naszych bliskich i przyjaciół, nie pozwólmy im przyjmować substancji, których pochodzenia i składu nie znają. Reagujmy i sami stanowczo odmawiajmy, gdy ktoś namawia nas na dopalacze. Nigdy nie wiemy, jak organizm ludzki zachowa się po zażyciu nawet najmniejszej dawki takiej substancji chemicznej. Jeżeli ktokolwiek z Państwa podejrzewa, że ma do czynienia z osobą pod wpływem dopalaczy, powinien natychmiast wezwać pomoc lekarską oraz o sytuacji powiadomić policję.

Z danych posiadanych przez Główny Inspektorat Sanitarny wynika, że w Polsce wzrasta liczba przypadków zatruć z powodu śmiertelnie niebezpiecznych syntetycznych opioidów i innych narkotyków syntetycznych nowej generacji.
Apelujemy do osób, które zetkną się z osobą pod wpływem substancji psychoaktywnej o bezzwłoczne poinformowanie o tym fakcie służb medycznych i Policji.

Na co powinno się zwrócić uwagę, co powinno zaniepokoić rodzica /opiekuna:

  • wygląd oczu (zaczerwienione spojówki lub brzegi powiek, łzawienie, opadnięcie powieki, nadmierne rozszerzenie lub zwężenie źrenic, powolna reakcja źrenic na światło, oczopląs przy wpatrywaniu się w stały punkt);
  • złe samopoczucie, brak chęci do życia, depresja;
  • stany euforyczne, gadatliwość a następnie otępienie i apatia;
  • zmiana nawyków żywieniowych – brak apetytu lub objadanie się;
  • kłopoty w szkole, wagary, pogorszenie ocen;
  • próby wyłudzania lub podbieranie pieniędzy na nieokreślone wydatki;
  • nieuzasadnione ataki złości, agresji;
  • wychodzenie z domu na krótko, poprzedzone dzwonkiem domofonu lub telefonem od nieznanej osoby;
  • wprowadzenie do słownictwa nowych zwrotów, często niezrozumiałych dla dorosłych, tzw. slangu narkotykowego;
  • pojawienie się w domu nowych akcesoriów, typu lufki, sreberka, małe woreczki z zamknięciem strunowym, tzw. dilerki, itp.;
  • zmiana zapachu ciała.

Do najczęściej spotykanych skutków pojawiających się w trakcie i po zażyciu tzw. dopalaczy możemy zaliczyć:

  • bóle głowy, migrena;
  • kołatanie serca (przyspieszone tętno często sięgające 200, duszności, ból w klatce piersiowej;
  • agresja, zaburzenia koordynacji ruchowej, drżenie rąk;
  • nudności, wymioty, biegunka;
  • zmęczenie, osłabienie, brak zdolności koncentracji;
  • reakcje alergiczne;
  • myśli samobójcze, omamy;
  • napady leku, halucynacje;
  • nadmierna wrażliwość na dźwięki i światło.

Gdzie szukać pomocy:

  • 800 060 800 Infolinia Głównego Inspektora Sanitarnego
  • 116 111 Telefon Zaufania dla Dzieci i Młodzieży
  • 800 100 100 Telefon dla rodziców i nauczycieli w sprawie bezpieczeństwa dzieci
  • 800 12 12 12 Dziecięcy telefon Zaufania Rzecznika Praw Dziecka

 

KOMUNIKAT DLA RODZICÓW

Poprawiony ( wtorek, 03 marca 2020 10:36 )

 
Aktualności 2020

PROCEDURA POSTĘPOWANIA NA WYPADEK PODEJRZENIA ZAKAŻENIA KORONAWIRUSEM
NA TERENIE MIASTA SIEMIANOWICE ŚLĄSKIE

I. Jeżeli osoba przebywała w ciągu ostatnich 14 dni na terenach dotkniętych epidemią spowodowaną nowym koronawirusem bądź miała bliski kontakt z osobą zakażoną, a ponadto ma co najmniej jeden z nw. objawów: 

  • gorączka powyżej 38’C
  • kaszel
  • duszności

powinna:

  • powiadomić Powiatową Stację Sanitarno-Epidemiologiczną w Katowicach pod nr telefonów: 504 605 440,  32 253 24 99 (numer alarmowy epidemiologiczny 660 686 917) celem przeprowadzenia wywiadu rozpoznawczego i wskazania dalszego postępowania;
  • udać się do wskazanego przez PSSE w Katowicach szpitala z oddziałem zakaźnym (unikać transportu publicznego).

II. Jeżeli osoba przebywała w ciągu ostatnich 14 dni na terenach dotkniętych epidemią spowodowaną nowym koronawirusem bądź miała bliski kontakt z osobą zakażoną, ale nie występują u niej typowe objawy ostrej infekcji układu oddechowego i gorączka powyżej 38’C

powinna:

  • pozostać w kwarantannie domowej minimum 14 dni;
  • kontrolować swój stan zdrowia, czyli codziennie mierzyć temperaturę ciała oraz zwracać uwagę na występowanie objawów grypopodobnych (złe samopoczucie, bóle mięśniowe, kaszel);
  • zakończyć kontrolę jeżeli po 14 dniach samoobserwacji nie wystąpiły wyżej wymienione objawy;

Natomiast w przypadku wystąpienia ww. objawów w ciągu 14 dni samoobserwacji należy:

- powiadomić Powiatową Stację Sanitarno-Epidemiologiczną w Katowicach pod nr telefonów: 504 605 440, 32 253 24 99 (numer alarmowy epidemiologiczny 660 686 917) celem przeprowadzenia wywiadu rozpoznawczego i wskazania dalszego postępowania;

- udać się do wskazanego przez PSSE w Katowicach szpitala z oddziałem zakaźnym (unikać transportu publicznego), gdzie określony zostanie dalszy tryb postępowania medycznego.

Poprawiony ( wtorek, 03 marca 2020 10:20 )

 
Więcej artykułów…
<< pierwsza < poprzednia 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 następna > ostatnia >>
Strona 26 z 60