Aktualności 2020 |
„PORADNIK – nauka on-line”
Niniejszy poradnik powstał w związku z wprowadzeniem kształcenia na odległość w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania szkół i placówek oświatowych w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID- 19.
Określa on zasady prowadzenia nauczania na odległość i zawiera wytyczne pozwalające nauczycielom odnaleźć się w nowej dla wszystkich sytuacji.
Poradnik opracowano na podstawie nowych przepisów, które będą obowiązywały od 25 marca 2020 r. do 10 kwietnia 2020 r.
Nauczyciele!
Przed Wami zupełnie nowe wyzwanie, które wymaga od nas wszystkich pełnej mobilizacji i współpracy. Jesteśmy przekonani, że usystematyzowanie docierających do nas informacji pozwoli nam wszystkim w sposób racjonalny i efektywny podjąć działania związane z nauczaniem na odległość.
Poradnik zawiera najważniejsze informacje na tematy:
Nauczycielu, rodzic może zadać Ci pytanie „Jak rozmawiać z dzieckiem o koronawirusie?”
Jesteśmy wręcz bombardowani informacjami o groźnym koronawirusie. Dzieci także. Mogą być i one zaniepokojone lub wręcz wystraszone sytuacją. Największym błędem jest udawanie, że się nic nie dzieje: wtedy dziecko dostaje sprzeczne komunikaty. To zaś nie jest dla niego dobre.
By wyjaśnić takie pojęcia, dobre są porównania do znanych dziecku rzeczy i sytuacji. Do wyjaśnienia najmłodszym, czym jest koronawirus, można posłużyć się darmową książeczką pt. „Cześć. Jestem wirus – kuzyn grypy i przeziębienia. Nazywają mnie koronawirus” napisaną przez psycholog Manuelę Monina Cruz - wersja polska do pobrania na stronie https://www.mindheart.co/descargables
Co robić, aby nie udzielał im się strach czy przerażenie, które być może odczuwamy w obcowaniu z epidemią?
Należy z dziećmi rozmawiać i na bieżąco mówić, co się dzieje. Jeśli my czujemy niepokój, to dziecko będzie to widziało i też będzie się niepokoić.
Najlepszym sposobem na to, żeby zapanować nad nerwową atmosferą, by przejąć kontrolę nad emocjami, jest nazwanie tego, co się dzieje. A więc powiedzenie: „To nowa sytuacja, pewne rzeczy muszą się teraz zmienić, ale wiemy co robić”. Gdy dziecko dostanie taki komunikat, będzie spokojniejsze. Ważne, by dać mu sygnał, że do tych zmian dostosujemy się chętnie, bo to ma nam dać bezpieczeństwo. Wtedy nie zostanie to potraktowane jak kara, jako coś niepokojącego, lecz wręcz odwrotnie: dziecko zrozumie, że fakt, iż nie idzie do szkoły czy do przedszkola, wynika z przemyślanych decyzji, które nam służą.
Rozmowie musi towarzyszyć ładunek spokoju i wsparcia, pokażemy mu, że wiemy, co mamy robić, mamy sytuację pod kontrolą, będzie czuło, że może nam zaufać i to je uspokoi.
Pamiętaj! Nierozmawianie z dzieckiem na ten temat jest największym błędem!
Codziennych rytuały i stałe punkty dnia dają dzieciom poczucie bezpieczeństwa. Dlatego wytłumacz dziecku, dlaczego z dnia na dzień to się zmieniło.
Dlaczego nie wstajemy jak zwykle? Dlaczego nie idziemy do przedszkola? Po to, żeby zostać w domu, żeby chronić zdrowie i zminimalizować ryzyko zachorowania.
Rozmawiając z dzieckiem nie wybiegaj w przyszłość dalej niż na najbliższe kilkanaście dni. Mówmy o tym, co wiemy – zostajemy w domu, ale zorganizujemy sobie ten czas w ciekawy sposób. Ważne, aby dziecko widziało, że mamy na ten czas pomysł.
Jak wytłumaczyć kilkulatkowi, że nie może spotykać się z babcią i dziadkiem, bo to niebezpieczne?
Zasada jest taka sama – porozmawiajmy o tym, wyjaśnijmy mu tę sytuację, ale skoncentrujmy się na tych komunikatach, które są zgodne z prawdą, ale jednocześnie są wspierające. Jeżeli dziecko słyszy, że coraz więcej osób choruje, to nie zaprzeczajmy temu, powiedzmy mu, że tak bywa z chorobą zakaźną i dlatego tym ważniejsze jest to, żebyśmy przestrzegali reguł i starali się nie wychodzić z domu. Wytłumaczmy, że o starsze osoby musimy dbać szczególnie, ponieważ ich zdrowie jest delikatniejsze, dlatego nie widzimy się z babcią i dziadkiem. Zaproponuj dziecku formę kontaktu z dziadkami przez telefon, lub inną dostępną formę komunikacji.
Podobnie możemy zrobić z przyjaciółmi i ze znajomymi. Pozwólmy dziecku np. umówić się na telekonferencję po obiedzie, zadzwonić do koleżanki, czy przyjaciela.
Dzięki nowym technologiom mamy spore możliwości komunikowania się…
Bądźmy ze sobą w stałym kontakcie: piszmy do siebie sms-y, wysyłajmy zdjęcia, komunikujmy się ze sobą, pielęgnujmy poczucie bliskości psychicznej, a mamy do tego wiele narzędzi. Wykorzystujmy nowe technologie, niech nam teraz służą.
„PRACUJEMY W SIECI” - bezpieczeństwo w sieci.
W związku z zaistniałą sytuacją i koniecznością organizacji zajęć lekcyjnych on-line dzieci więcej czasu korzystają z komputerów i innych urządzeń cyfrowych. Nowe technologie otwierają wiele możliwości, ale jednocześnie – niosą ze sobą problemy i zagrożenia.
Podczas kształcenia na odległość należy również wyjątkowo pamiętać o zasadach bezpieczeństwa i higieny pracy w trakcie nauki przed komputerem bądź urządzeniem mobilnym. Przestrzeganie poniższych zasad ma znaczący wpływ na nasze zdrowie i samopoczucie.
Należy pamiętać, by praca z komputerem była dostosowana do ucznia pod względem ergonomii i z troską o jego zdrowie!
Musisz wiedzieć, że:
Wskazanie źródeł i materiałów wiedzy niezbędnych do realizacji zajęć.
Nauczyciel za pośrednictwem wybranego z opisanych wyżej sposobów kontaktu wskaże rodzicom i uczniom materiały edukacyjne (platformy, strony i serwisy internetowe) pomocne w realizacji zajęć.
« poprzednia | następna » |
---|
Poprawiony ( środa, 20 maja 2020 18:18 )